Sadepäivä tuki hienoisen krapulaista lauantaitani sopivalla harmaudellaan. Olin viettänyt juhannusaaton Chaillot’n alueella käyskennellen. Aattoilin modernin taiteen museossa, joka tällä kertaa esitteli mm. Bernard Lamarche-Vadelin ja Cartier-Bressonin näyttelyn. Aurinko paistoi paikoitellen. Viivyttelin Trocadéron puistossa ja menin viimein Miian luo juhannus-illalliselle rue Saint Dominiquelle. Oli ihanaa nähdä muutaman viikon tauon jälkeen. Miia oli juuri palannut Korsikasta ja näytti hyvin levänneenä ja kauniisti ruskettuneena syleilevän elämää aivan uudenlaisella otteella. Vietimme iltaa jutellen kuulumisia, napostellen pöydän antimia ja juoden roséta ja punaista. Puoli kahdelta toikkaroin kotiin Velib-polkupyörällä pitkin Saint-Germainia lumoutuen kesäyön lämmöstä ja tämän lumoavan kaupungin sykkeestä (hassua, että nämä kuluneet fraasit syntyvät elämään sitä mukaa kun niiden merkitys kouriintuntuvaistuu).
Tänä aamulla kävin sentään lenkkeilemässä. Kunto on päässyt rapistumaan, kun jätin lenkkarit tänne Pariisiin. Ei Suomen hektisyydessä, saati sen viimassa ja kylmyydessä, käynyt kyllä edes mielessä juoksuun lähdön himo. Nyt olen parina päivänä yrittänyt päästä vauhtiin ja vetristänyt taas kipeytynyttä selkää. Juoksin vain 20 minuuttia, suurinpiirtein Saint Louis’n saaren ympäri, puuskuttaen helpottuneena kotiin ja suihkuun. Sen jälkeen aurinko peittyi lopullisesti pilvien taa ja alkoi sataa.
Aloin kirjoittaa uutta kappaletta, vaikka sävellyspuuhat keskeytyivätkin, kun joku alkoi huumorsoittelemaan pianolla Mozartin hittisävelmiä chopinmaiseen tyyliin. Puhelinkin pirisi kolme kertaa, mikä on tässä Pariisin elämässäni tietysti harvinaista. Lopulta turhauduin. Kotona nyhjöttäminen alkoi tuntua väsyttävältä, ja päätin lähteä nykytaiteen museoon Pompidouhun.
Täällä asuva kuvataiteilija Hakim kertoi käyvänsä siellä joka maanantai. Itselleni tämä oli neljäs tai viides kerta, ja uutta ammennettavaa löytyi tälläkin kerralla.
Harvoin jaksan kiinnostua videotaiteesta. Tällä kertaa kuitenkin tykkäsin Charlotte Moormanin videoteoksesta, jossa sotilas ryömi maassa maastopuku päällä, kantaen selässään – – selloa. Taustalla soi The Beatlesin Revolution. Toinen hauska videoteos oli täysmustaan nunnan kaapuun sonnustautunut nainen, joka yhdessä monitorissa otti aurinkoa, toisessa polki kuntopyörää ja kolmannessa ryntäsi huoneeseen vastaamaan puhalimeen. Pirinä jatkui, ja nunna noukki hedelmäkorista hedelmiä kokeillakseen, toimisiko puhelimena mahdollisesti banaani vai päärynä. Alla kulki teksti: “nykyään puhelin voi olla minkä muotoinen tahansa”.
Ehkä osoittaa pelkkää estyvyyttäni, mutta en jaksa innostua tästä ranskalaisten rakastamasta penis-vagina-taiteesta. Olin kirpakalla tuulella ja kuljin huoneesta toiseen puistatusta tuntien. Useinhan taidemuseoissa törmää teoksiin, jotka ovat suoranaista pornografiaa. Joskus taiteilija näyttäytyy enemmänkin tirkistelynhaluisena pikku-ukkelina, joka käy yksinkertaista kauppaa: toteuttaessaan fantasiaansa toteuttaa mallina toimiva naikkonen henkilökohtaista ekshibionismiaan. Taideteos on tämän konkreettinen sivujuonne.
Tietenkin taide on monta kertaa henkilökohtaisen trauman käsittelyä. Olihan tietysti vaikuttavaa nähdä alaston nainen meren rannalla pyörittämässä lanteillaan hulahula-vannetta, joka tarkemman tarkastelun jälkeen osoittautuikin piikkilangalla päällystetyksi. Kenties semi-krapulaisesta tilastani, ja jostain-mistä-lie-muusta-yleisluontoisesta-herkkyydestä johtuen, aloin kuitenkin voida pahoin teosta katsellessani. Puhumattakaan toisesta videosta, jossa valutettiin kana hengiltä. Kuinka oli edes mahdollista, että taiteen nimissä harjoitetttua eläimen rääkkäystä sallittiin näytettäväksi museossa? Puistattavaa, kuvottavaa.
Pakenin lopulta närkästyneenä yläkerran abstrakti-osastolle. Hakimin taktiikka on hyvä. Kun samoja töitä näkee useita kertoja, alkavat niiden solmut aueta. Ja vaikka eivät aukeisikaan millään loogisella selityksellä, alkavat ne tuntua kotoisilta ja itsestäänselviltä.
Jo eilen Modernin taiteen museossa tuntui hauskalta nähdä Picassot, jotka kolme kuukautta aikaisemmin olin nähnyt Picasso-museossa rue Thorignylla. Puhumattakaan Hesarin artikkelista, joka esitteli, millaista otosta Ateneumin taidemuseossa tullaan näkemään ensi syksynä. Tuntui riemastuttavalta todeta, että tuon, tuon ja monta muuta näin jo itse pääkallopaikalla.
Tähän väliin on pakko kommentoida, että onpa kuvaavaa Hesarin kulttuuritoimitukselle, että uhraavat kokonaisen sivun järkäleenkokoiselle, koko maailman tuntemalle kuolleelle taiteilijalle. Ja niin vaan pienet galleriat esittelevät uutta, kotimaista taidetta, joka taistelee henkitoreissaan olemassaolostaan. Ei niin, etteikö sitä syntyisi, mutta kun se vaietaan kuoliaaksi. Mutta tjaa, että Picassoa.
Takaisin Pompidouhun. Calderin näyttely oli edelleen paikallaan, kuten Kadinskykin. Näin mm. Chagallin töitä, jotka olivat aivan erilaisia mitä olin tottunut Chagallilta näkemään. Nautiskelin Kleinin sinisestä, jonka muotiintulosta olen iloinen, sillä se on aina ollut lempivärejäni (joku taidepuristi varmaan kavahtaisi yksioikoisuuttani. Tiedän, värejä on miljoonia, ja Kleinin sininen aivan genuiini sävynsä). Yksi huone esitteli vertaistensa, Braquen sekä juurikin mainitun Picasson vuoropuhelua kubismista. Tuli elävästi mieleen äitini (kuvataiteilija hänkin) vierailu Pariisissa toukokuussa. Hän puhui ranskalaisista, eritoten vuosisadan vaihteen kuvataiteilijoista ja kuvaili heidän tyylejään kuin olisi ikänsä kasvanut heidän seurassaan. Ja närkästyi aina, jos hän kertoi jotain vaikkapa Rodinista enkä välittömästi osannut tunnistaa, kenestä olikaan kyse. Vähän samaan tapaan kuin äidillä on tapana närkästyä, jos en satukaan tietämään jonkun sukulaiseni menneen naimisiin tai lisääntyneen. Nämä asiat kuulemma tietäisi “olemalla kuusalla asioista”, vaikka en voi käsittää, kuinka voi “olla kuusaa”, ellei joku niistä kerro.
Tultuani ulos museosta, soitti Pompidoun alakerrassa nelihenkinen teiniorkesteri. Kitarat soivat kauheassa epävireessä ja taimi heittelehti ees taas kuin jaloilleen nouseva vastasyntynyt varsa. Mutta pojilla oli mieletön lataus. Liikuttuneena (tunteikas krapulainen) seurasin harjoiteltuja tuplatempo-kitarointeja, rumpufillejä ja vuorolaulua. Heidän äänensäkin oli vielä murrosta vailla ja melodiat helisivät viattomin kuoropoika-sävyin. Tyyli oli kuitenkin punk-rokkia.
Sivummalla jaettiin Sodeb’O valmisruokia, ja ihmiset jonottivat neljälle eri mikroaaltouunille lämmittämään pastaboxejaan. Löytö tuli tilauksesta, sillä seuraava askeleni olisikin ollut ruokakauppa. Huvittaa aina tuo Sodeb’O, siitä kun tulee tietenkin mieleen minan kielinen sana sobedo, mitä kuuluu. Jonossa tutustuin poikaan, joka alkoi iloisen ystävällisesti jutella jonottamisen tylsyydestä. Kävi ilmi, että hän soitti kitaralla andalucialaista musiikkia. Juttelimme niitä näitä, en edes muista tarkalleen, mitä. Harvoin joka tapauksessa törmää vastaavaan ystävällismielisyyteen ja välittömyyteen. Suomessa vapautuneita, tuntemattomille juttelevia, ihmisiä ovat alkkikset ja hieman pöpit. Sekä sellainen vanhempi kansa, jolla ei ole enää tarvetta päteä suuntaan eikä toiseen, vaan he uskaltavat jutella päiväkahvi-asioita tuntemattomillekin ihmisille.
Ruokailtuamme yhdessä toivotimme toisillemme hyvät jatkot ja lähdin iloisna kotia kohti.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti